طایفه مُنجری

‌طایفه ی مُنجری

گردآوری مطلب:مرتضی کشوری

از آنجایی که نیای اعلای این طایفه یعنی اسحاق در منطقه ی موسوم به مُنجر(واقع در شمال شرقی دشت لاله منطقه ی موسوم به کرگآو) زندگی می کرده است نوادگان وی بدین نام شهرت پیدا کرده اند.
https://t.me/joinchat/AAAAAEPXy5H4iY4R6aK2_w
در زمان های بعد این طایفه به خانقاه (حونه گه) در محدوده ی بارگاه نوروز احمدعلی نقل مکان نموده و بطور دائم در این محل اسکان یافته و به نوعی خادم(شیخ)نوروز احمدعلی محسوب می شده اند.
بنظر می رسد که طایفه ی مُنجری در ابتدا از خادمین شاهزاده احمد بوده اند.
محل زندگی آنان در گذشته مناطق (شو) و (سی نِر) بوده است ولی امروزه بیشتر در شهرهای خرم آباد و دورود و مناطق تابعه ی آنها زندگی می کنند.
طایفه ی مُنجری به دو شعبه ی غیب علی و جشنی تقسیم می گردد که شعبه ی غیب علی به شش تیره ی موسوم به (کلوالی،فتحعلی،سبزعلی،امید،صفرعلی و علی همت) و تیره ی جشنی نیز  شامل دو تیره بنام های (احمدعلی و خدایی) است 

https://t.me/joinchat/AAAAAEPXy5H4iY4R6aK2_w
و اما ۵تن از فرزندان حسینعلی(نوه ی احمدعلی از شعبه ی جشنی) بنام های سوخته-نجف-جافی-نظر و گنجعلی بیش از ۱۵۰ سال پیش ترک دیار کرده، در روستاهای دشت سیلاخور اسکان یافته اند.

#مشاهیرپاپی 

لینک کانال مشاهیر ایل پاپی 
https://t.me/joinchat/AAAAAEPXy5H4iY4R6aK2_w

طایفه ی رگی

‌طایفه ی رگی

گردآوری مطلب: مرتضی کشوری

رگی عنوان سومین طایفه از مجمع الطوایف موسوم به لیریایی ست که به جهت آنکه زیستگاه قدیمی آنها در منطقه ی موسوم به(رگ) در دامنه ی کوه کوکلا بوده است بدین نام مشهور گردیده اند.
https://t.me/joinchat/AAAAAEPXy5H4iY4R6aK2_w
نام نیای اعلای آنها ابولحسن است که حدود پانصدسال پیش می زیسته اند و برخی از معمرین آن را ابولحسن که یکی از همراهان و ملا زمان شاهزاده احمد بوده اند می پنداشته اند که البته چنین نیست چه اینکه از نظر زمانی این دو با هم فاصله ی بسیار دارند ولی به احتمال نزدیک به یقین تبار نیای اعلای این طایفه به طوایف قدیمی پاپی بر می گردد. و در  روایتی که آنها را بختیاری الاصل می داند هیچگونه استناد و استدلالی محکم دیده نمی شود.
احمد نواده ی ششم ابولحسن سه پسر بنام های ذلفقار -بک شیر و شفیع(شفقت) داشته است.ذلفقار خود دو پسر بنام های بهار و شاهی  و بهار سه پسر بنام های سبزی-ذلفقار و حق زوار داشته است که نواده های سبزی به تیره ی سبزی بزرگ و نوادگان ذلفقار به نام تنها پسرش سبزی(سبزی کوچک) و نوادگان حق زوار نیز به تیره ی حق زوار مشهور می باشند.
 https://t.me/joinchat/AAAAAEPXy5H4iY4R6aK2_w
نواده های شاهی به تیره ی شاهی ،نوادگان بک شیر بنام نواده های پنجم وی یعنی مرتضی و نوادگان شفقت(شفیع) هم به تیره ی شفیع معروف هستند.
با این تفاصیل تیره های طایفه ی رگی عبارتند از سبزی بزرگ-سبزی کوچک-حق زوار-شاهی-مرتضی-شفقت(شفیع) و تیره ی معروف به آدینه که وابسته ی به این طایفه هستند. 
محل زندگی این طایفه  در گذشته مناطقی از دهستان چم سنگر از جمله رگ -اوشاسر-چُل ریز-نوده -ریدر و امروزه بیشتر در شهر دورود و توابع آن زندگی می کنند.
واژه ی رگ(رگه) در گویش محلی به برآمدگیها و شیارهای سینه ی کوه گفته می شود.

#مشاهیرپاپی 

لینک کانال مشاهیر ایل پاپی
https://t.me/joinchat/AAAAAEPXy5H4iY4R6aK2_w

طایفه ی بزرگ خورشیدوند

‌طایفه ی بزرگ خورشیدوند(حوشیرون)

گردآوری مطلب: مرتضی کشوری

طایفه ی بزرگ خورشیدونو که در گویش محلی به حوشیرون معروف است و از بزرگترین مجمع الطوایف موسوم لیریایی می باشد.
https://t.me/joinchat/AAAAAEPXy5H4iY4R6aK2_w
نیای این طایفه حُرشیر نام داشته است.
وی پسری بنام حق داد و حق داد دو پسر بنام های جمشید و حدر(حیدر)(و بنا به روایتی پسر سومی هم که نیای تیره ی شوره ای قدیمی ست) داشته است.
جمشید پسر حق داد دو فرزند بنام های آدینه و بیداله داشته (گرچه برخی بیداله را پسر همسر جمشید و برادر مادری آدینه می دانند).از نسل آدینه سه تیره ی علی کرم-امرعلی و حق داد  به وجود آمده است.
نوادگان بیداله بنام تیره ی بیداله مشهورند و نوادگان حدر(حیدر) برادر جمشید به تیره ی حدروند و آخرین تیره ی این طایفه هم عبارتند از تیره ی مشهور به شوره ای .
با این تفاصیل طایفه ی بزرگ خورشیدوند به تیره های علی کرم-امرعلی-حق داد-بیداله-حدروند و شوره ای تقسیم می گردد.
https://t.me/joinchat/AAAAAEPXy5H4iY4R6aK2_w
محل سکونت طایفه ی خورشیدوند در مناطق و دهستان های چم سنگر و سپیددشت به ویژه در کناره ی جاده ی گریت و سفیددشت بوده است ولی امروزه در شهرهای خرم آباد و دورود و سپیددشت و روستاهای اطراف خرم آباد منطقه ی کمالوند و در اطراف تهران قلعه حسن خان و اسلام شهر زندگی می کنند.

#مشاهیرپاپی 

لینک کانال مشاهیرایل پاپی
https://t.me/joinchat/AAAAAEPXy5H4iY4R6aK2_w

طایفه لیریایی قدیمی

‌طایفه ی لیریایی قدیمی

گردآوری مطلب:مرتضی کشوری

طایفه ی لیریایی قدیمی مرکب از سه تیره ی بزرگ موسوم به نورانی،پیروند(کومینه) و آهنگر(داودی) می باشد که بصورت مستقل و جدای از یکدیگر زندگی می کرده اند،لیکن بنا به روایات معتبر تبار آنها یکی است و به پاپی دیندار بر می گردد. بنابراین با این تفاصیل جزو طوایف قدیمی و پیشینه دار این ایل به حساب می آیند.

#مشاهیرپاپی 

لینک کانال ایل پاپی 
@mashahire_ile_papi

طوایف موسوم به لیریایی

‌طوایف موسوم به لیریایی 
مقدمه/

گردآوری مطلب:مرتضی کشوری


طوایف موسوم به لیریایی که عبارتند از:لیریایی قدیمی-خورشیدوند-رگی-منجری و شیخ از جمله طوایف مهم و نام آشنای ایل پاپی به شمار می روند .
@mashahire_ile_papi
واژه ی لیریایی می تواند به دو مفهوم باشد نخست واژه ی لیریایی را می توان برگرفته از واژه ی لر بدانیم،در این صورت مفهوم آن لر تبار خواهد بود و دوم آنکه خاستگاه آن کلمه ی لیر به معنای ساختمان بویژه ساختمانهای گِلی و سنگی پنداشته شود.
@mashahire_ile_papi
لیریایی ها در شرق و شمال شرقی بخش پاپی در مناطقی از دهستان چم سنگر و برخی از مناطق دهستان کشور زندگی می کرده اند و اکنون بیشتر در شهرهای خرم آباد-دورود-سپیددشت-قلعه حسن خان تهران و تعداد اندکی هم در اندیمشک زندگی می کنند.

#مشاهیرپاپی 

لینک کانال مشاهیر ایل پاپی 
@mashahire_ile_papi

طایفه بزرگ دوزقی

‌طایفه ی بزرگ دوزقه ای(دوزقی)

گردآوری مطلب:مرتضی کشوری

دوزقه ای(دوزقی) عنوان یکی دیگر از طوایف بزرگ و نامدار ایل پاپی ست .
وجه تسمیه ی این طایفه به دوزقه ای برگرفته از نام محل سکونت نیاکان آنان است و به جهت زندگی در منطقه ی موسوم به دوزقه به دوزقه ای نامبردار شده اند،یعنی کسانیکه در دوزقه زندگی می کنند.
@mashahire_ile_papi
دوزقه تنگه ای صعب العبور است در دامنه ی شمالی کوه ائیر در دهستان مازو که به جهت ناهمواریهای جغرافیایی  و سختی و دشواریهای طبیعی به این نام شهرت پیدا کرده است.
این طایفه به سه شعبه ی(مهدی،ترکارانی و طالب)
شعبه ی مهدی عبارت است از تیره ی(لالی و عالی(بلی) ) که به روایتی تبار ایشان به پاپادیندار می رسد. هرچند که عده ای مهدی را از ایل بهداروند بختیاری که پانصدسال پیش به این منطقه مهاجرت کرده می دانند.
@mashahire_ile_papi

تیره ی لالی به دودمانهای (شارونی-رحمالی-مهرعلی-بارانی-حتکه و مرغزار) و تیره ی عالی (بلی)  نیز به دو دودمان (ملی و علی(عبدال) ) تقسیم می گردد 
که در مناطق عمومی گریت-سرکونه-چم سنگر-سپیددشت و در روستاهایی چون چنار و چشمه کره و امروزه در شهرهای خرم آباد و دورود زندگی می کنند.
@mashahire_ile_papi

ترکارونی
ترکارونی از نظر تبار به زینی(طایفه ی زینی وند) پسر دیرک (نیای ایل دیرک وند) میرسند 
حدود ۲۵۰سال پیش (۱۱۴۰خورشیدی) شخصی بنام میرزا 
که با ۴واسطه به کارونی و با ۵ واسطه به زینی و با ۶ واسطه به دیرک می رسد به دلیل اختلاف خانوادگی با پسرعموهایش  ترک دیار کرده و به همراه سه پسر خویش بنام های کریم -کارونی و سبزی به میان ایل پاپی و در کنار طایفه ی دوزقی مهاجرت و زندگی دائم را در میان آنان برگزیده اند.
محل سکونت آنان درگذشته در بیشتر منطقه ی وارک-ترس-گریت و برخی مناطق گرمسیری و امروزه به طور عمده در شهرهای خرم آباد و اندیمشک و دهستان ازنا زندگی می کنند.
@mashahire_ile_papi
نوادگان طالب 

یکی دیگر از فرزندان ملا علی از طایفه ی مدهنی  طالب نام داشته است که نوادگان  ایشان زندگی در کنار طایفه ی دوزقی زندگی و جز این طایفه محسوب میشوند.
این تیره که بیشتر به ارزانی شهرت دارد به دو دودمان (یاقو و علی نظر) تقسیم می شوند.
محل سکونت آنها در مناطق گریت-چم سنگر و آبدیفه و اکنون در شهرهای خرم آباد و دورود سکونت دارند.

#مشاهیرپاپی 

لینک کانال مشاهیر ایل پاپی 
@mashahire_ile_papi

طایفه سعدی وند

‌طایفه ی سعدی وند

گردآوری مطلب:مرتضی کشوری

از نسل کمال برادر جمال از طایفه ی مدهنی تیره ی بزرگی بنام سعدی وند بوجود آمده است که خود را در حد یک طایفه مستقل در زیرمجموعه ی ایل پاپی قرار داده است.

کمال دو پسر بنام های غفار و حیات داشته اند که نوادگان حیات دودمانی از طایفه ی بزرگ مدهنی به شمار می آیند.
@mashahire_ile_papi
ولی کمال پسری بنام حسی و حسی پسری بنام سعدی داشته است که چون این طایفه از نسل سعدی انشعاب پیدا کرده اند به عنوان سعدی وند نام گرفته اند.
به غیر از نوادگان سعدی نواده های شخص دیگری بنام غریبه نیز شعبه ای از طایفه ی سعدی وند را تشکیل می دهند.برخی غریبه را برادر سعدی می دانند لیکن برخی دیگر وی را مهاجر از ناحیه ی مناطق ترک نشین می دانند.که زندگی دائم در کنار سعدی را انتخاب و با برقراری پیوند ازدواج با وی نوادگان غریبه به عنوان تیره ای از طایفه ی سعدی وند و شهرت یافته اند.
@mashahire_ile_papi
شعبه ی سعدی به سه دودمان جوزی،اسی و سبزی و شعبه ی غریبه نیز به سه دودمان لالی،مالی و هادی تقسیم می گردد.

سعدی وندها بیشتر در مناطق گرمسیری دهستان مازو(قلم آب-کیرتاو، و سد دز) و اکنون شهر اندیمشک و نیز مناطق ییلاقی ترس-تاف-و دامنه های هشتادپهلو و شهر خرم آباد زندگی می کنند.

#مشاهیرپاپی 

لینک کانال مشاهیرایل پاپی
@mashahire_ile_papi

طایفه بزرگ مدهنی

‌طایفه ی بزرگ مدهنی 

گردآوری مطلب مرتضی کشوری

از مهمترین و بزرگترین طوایف ایل پاپی طایفه ای موسوم به مدهنی است که دومین طایفه ی پرجمعیت ایل به شمار می آید.

این طایفه که از سه شاخه ی ملا،جمال و داراب وند تشکیل شده است نامی آشنا و نقشی تاًثیرگذار در میان اجتماع ایلیاتی پاپی نشان داده است.
@mashahire_ile_papi

شاخه ی اول ملا (ملاها)
از تبار شخصی بنام ملا علی که خود از اعقاب پاپا دیندار(پاپی دیندار)
وجه تسمیه ایشان به ملا از آنجهت است که ملا علی و پسرانش با سواد و ملا بوده اند.

شاخه ی دوم (جمال)
محمد هندی از نوادگان پاپادیندار بوده و فقط از لحاظ اسم به محمد هندی معروف بوده است 
که با دختر ملاها ازدواج نموده.
@mashahire_ile_papi

شاخه ی سوم(داراب وند)

تیره ی موسوم به داراب وند(داراب ون)  تبار آنان به طایفه ی کری وند بساک(از قبایل بختیاری) در محدوده ی الیگودرز بر می گردد. 
این تیره نسبت به دو تیره ی ذکر شده ی مدهنی جمعیت بسیار کمی دارد.
به روایت بزرگان این طایفه سه برادر بنام های بهلول-سهراب و داراب که گویا پسران عبدالرضا(از طایفه ی بساک از ایل میوند(مئی وند) بوده اند که به دلیل نزاع محلی دیار خویش را ترک نمودند .
حدود سال ۱۱۰۰ خورشیدی 
بهلول و سهراب در کرانه ی غربی رود سزار در محدوده ی سپیددشت اسکان یافتند.
اما داراب از  دو برادر جدا شده و سکونت در کنار ملا حسینی  از نیاکان طایفه ی مدهنی را برگزیده و گویا با خواهر ملا حسینی ازدواج می کند .
داراب دو پسر بنام های سبزعلی و عبدالعلی داشته است.

#مشاهیرپاپی 

لینک کانال مشاهیرایل پاپی
@mashahire_ile_papi

طایفه بزرگ نخود

‌طایفه ی نخود

گردآوری مطلب مرتضی کشوری

از دیگر طوایف نام آشنای ایل پاپی طایفه ی موسوم به نخود است که از نسل پاپادیندار برخاسته و از نظر جمعیتی دوازدهمین طایفه می باشد.
علت نامگذاری آن به نخود را سه وجه گفته اند.
نخست اینکه نیای اعلای آنها که عابدین نام داشته است به نخود معروف بوده ،چنانکه چنین مواردی در میان مردم لرستان مرسوم است.دوم اینکه پراکندگی جمعیت آنها و به صورت متفرقه زیستن آنان به چنین نامی نامبردار شده اند چه اینکه در این دیار کسانی که جدای از هم و بصورت  پراکنده زندگی می کنند را همانند و شبیه دانه های نخود که با فاصله در زمین پخش می شود،می پندارد و سوم شاید دلیل شهرت آنها به نخود به جهت کاشتن نخود در گذشته بوده باشد که به نظر نگارنده گزینه ی اول و دوم هردو میتواند به واقعیت نزدیک باشند.
@mashahire_ile_papi
نیای بزرگ طایفه ی نخود(عابدین) سه پسر بنام های(محمدعلی-علی و مراد)داشته اند که به ترتیب نوادگان محمدعلی در گریت نوادگان علی در منطقه ی گازه و نوادگان مراد در منطقه ی عمومی زاغه و اطراف آن بویژه در منطقه ی گورکش زندگی می کرده اند.البته برخی بر این باورند که عابدین پسر دیگری هم داشته که در گذشته به مناطق بختیاری نشین مهاجرت نموده و به احتمالی نواده های وی اکنون در همان مناطق سکونت دارند.
امروزه عمده ی مردمان این طایفه علاوه بر بخش پاپی و بخش زاغه 
و در شهر دورود و البته عده ای نیز در خرم آباد و اندیمشک  سکونت دارند.

#مشاهیرپاپی 

لینک کانال مشاهیرایل پاپی
@mashahire_ile_papi

طایفه بزرگ گیمدی وند

‌طایفه ی گیمدی وند

گردآوری مطلب:مرتضی کشوری

طایفه ی موسوم به گیمدی وند از طوایف نام آشنای ایل پاپی ست که تبار آنها به پاپادیندار می رسد و ضلع سوم طوایف سه گانه ی مالزیری -درویش وند و گیمدی وند را تشکیل میدهد و از نظر جمعیت هجدهمین طایفه از این ایل است. گیمدی فرزندی بنام عبداله و عبداله پسری بنام گیمدی و گیمدی ۵پسر بنام های گنجی،عبدال،عیدی،ابراهیم و قلی داشته است که تنها نوادگان گنجی در میان ایل پاپی باقی مانده اند و نواده های سایرین به خارج از محدوده ی ایل پاپی مهاجرت کرده اند.
@mashahire_ile_papi
گنجی دوپسر بنام های قلی و قیصر داشت که نوادگان این دو هسته  ی اصلی طایفه ی گیمدی وند را را تشکیل میدهند و به ۵ تیره ی(نقدعلی-باران-گنجی-جافر و عسگر)تقسیم می شوند محل سکونت اصلی این طایفه را می بایست مناطقی همچون وارک -ترس-تاف و برخی مناطق گرمسیری و اکنون شهرهای اندیمشک و خرم آباد دانست.
تیره ی نقدعلی در عقیلی شهرستان گتوند در کنار مالزیری ها و درویشوندها موسوم به طایفه ی لرستانی که در مطالب قبل به آن اشاره کردیم زندگی می کنند.

پ.ن:گیمدی به معنای برادر خوب می باشد.

#مشاهیرپاپی 

لینک کانال مشاهیرایل پاپی
@mashahire_ile_papi